Kom till Costa Rica igår kväll och tog en taxi till staden Alajuela som ligger alldeles intill flygfältet. Jag hade ingen reservation och de två första hotellen som jag tog taxi till var fullbokande. Det tredje Charly's valde jag helt på måfå bara för att det fanns på samma gata som de två andra som står omnämnda i guideboken. Hotellet visade sig vara riktigt mysigt. Personalen var trevlig och frukosten god; färsk frukt, "mörkt" bröd, smör, ägg, marmelad och gott kaffe. Duschen skulle ha varmvatten, men det hade den inte. Sov riktigt gott hela natten trots att det ju egentligen var dag för mig. Tror jag betalade 25 USD för rummet.

På morgonen tog jag en promenad i staden, jobbade med Arcada-saker i några timmar och begav mig sedan tillbaks till flygfältet. Hade nämligen på natten bestämt mig för att  flyga ner till Panama istället för att åka buss. På nätet stod det att flyget kostar 248 USD, vilket jag ännu skulle ha klarat av. Väl framme på flygfältet visade det sig att biljetten kostar dubbelt upp, d.v.s. 500 USD. Det var för mycket, tyckte jag, så jag tog en taxi in till Tica-bussterminalen i San Jose ( 7 USD). Trots att jag var på terminalen nästan tio timmar innan bussen skulle avgå, så var den redan full.  Bestämde mig för att ta in på hotell för klockan började redan vara ganska mycket och boka flyget via nätet för nästa dag. Körde runt till fyra B&B-ställen med chauffören innan vi hittade något som verkade ok. Min guidebok verkar urdålig. Väl framme på hotellet (Classic Hotel nära busstationen, 39 USD, chaufförens förslag) när jag skulle boka flyg, så visade det sig att priset för nästa dag också stigit til 500!  Nåjo, det tänker jag inte betala och inte tänker jag stanna i den här staden en dag til heller, så i morgon på morgonen tänker jag bara bege mig söderut. Tror jag tar en buss till staden David i Panama. Den avgår också bara en gång per dag, så vi får se om jag får plats på den.

Summa summarum: Ingen höjdare till första dag, men å andra sidan så har inget tråkigt hänt heller. Det var roligt att gå omkring i San Jose idag och mitt hotell är fint. Synd bara att det ligger lite utanför. Skall man någonstans så får man ta taxi. Det kostar i och för sig inte mycket (ca. 2 USD) och alla taxichaufförer hittils har varit sympatiska. Samma gäller folk överlag. Jag har bett om hjälp av folk på gatan typ 50 gånger och alla har varit hjälpsamma.

Funderar mycket på händelserna i Haiti. Träffade Jessica Stoltzman från Yle på Miami-flyget. Hon var på väg dit tillsammans med en kameraman för att rapportera. Båda verkade ganska skraija och inte undra på. Funderade en sekund på att åka dit med dem  men kom fram till att jag antagligen inte ens skulle ha blivit insläppt i landet eftersom jag varken har journalistkort eller jobbar för någon hjälporganisation.